Thursday, March 10, 2011

aku menangis hari ini............

aku tak tau kenapa hari ini...kenapa....kenapa.....keadaan ku x menentu..........gelisah....resah...takut....risau........kenapa YA ALLAH.........tiba2 air mataku keluar.....kenapa....aku pun xtau jawapannya............aku x mampu YA ALLAH......terlalu banyak dugaan dan cabaran di sini.......mak...ingin sahaja aku tel mak...tapi aku xmau mak mendengar tangisan ku...aku xmau mak tertekan memikirkan aku......aku xmau mak risaukan aku.........biarlah aku kesedihan keseorangan.....meneruskan kehidupanku di sini.............

kadang2 ingin saja aku lari meninggalkan bumi tanjung malim ini....membawa diri...jauh dari sini....mampukah aku untuk meneruskan perjuangan ini...meneruskan membela nasib keluarga dan diriku.......aku terpana sendirian........terlalu banyak masalah di sini....terlalu kuat dugaan yang melanda diriku.......apa sebenarnya yang telah terjadi........YA ALLAH....tunjukkan lah aku jalannya...........

mak.....de dah x mampu nak teruskan lagi.......sanggupkah aku berkata begitu kepada mak....sanggupkah aku.....sedangkan besar harapan mak kepada aku....sanggupkah hati aku ingin menegcewakan harapan mak abah dan keluargaku...........YA ALLAH........bantulah hambamu ini............

biar aku menangis sendirian.....biar aku x makan untuk beberapa hari......biar aku x tidur malam menyiapkan tugasan......biarlah aku berkorban segala-galanya.......HANYA UNTUK MAK........aku akan teruskan jua biarpun diri ini mati di penghujung jalan........

YA ALLAH.......BANTULAH AKU.......BANTULAH AKU YA ALLAH...........SESUNGGUHNYA AKU INSAN YANG LEMAH.....YANG SENTIASA PERLUKAN HIDAYAH DARIMU YA ALLAH TUHAN YANG MAHA MENGETAHUI............

Sunday, February 6, 2011

BIMBANG RUMPUN KASIH TERBUANG.....

hai semua.....kali ni saya ingin share kat anda semua lagu feberet saya....lagu ni saya pernah tujukan kepada kekasih saya dulu. sekarang ni dah kawen pun dia...anak dah nak masuk 2...alhamdulillah bertemu juga jodoh dia. saya sentiasa mendoakan kebahagiaan untuknya. jika dia bahagia...saya juga turut bahagia. so...kita dengarkan lagu ini.....


* : 
Kemana nak ku bawa 
Hati ini hancur tak terkata 
Kiambang nan terapung 
Akar tak jejak ke dasar gayanya 

Namun ku masih keliru 
Bila engkau mencurahkan kata 
Kita harus berpisah 
Apa benar atau kau bersenda 

** : 
Kasih katakanlah 
Bicara mu itu hanya gurauan 
Hanya engkau sahaja 
Idaman ku payah ku temu 

*** : 
Bimbang aku bimbang 
Engkau hilang 
Bawa serumpun kasih 
Yang telah ku semaikan 
Di hati ku 
Hanya untuk mu 

( Ulang Rangkap *, **, *** ) 

( Lagu : Izam (EYE) - Lirik : Izam (EYE)


Monday, January 17, 2011

SALAM SEMUA.........

sudah agak lama saya tidak update blog ini. maklumlah sibuk sangat dengan persatuan dan kolej kediaman. beginilah kehidupan insan yang bergelar pelajar. cuti pun macam x cuti ajer. sentiasa ada program. tapi dalam kesibukan itu, sempat juga la saya online sekejap. masuk ajer semester baru, macam2 masalah timbul. dunia2....nak buat macam mana. kita insan biasa..x lepas dari kelalaian......

baru minggu pertama kuliah, dah kena panggil pergi kursus di UUM, Kedah. Kursus Pengurusan Organisasi (KPO). best la gak kat sana. dapat jumpa kawan2 baru dari universiti2 lain. pengalaman itu penting. tanpa pengalaman, kita x mungkin akan melangkah ke hadapan. itulah prinsip saya......pengalaman banyak mengajar saya erti kehidupan di dunia ini.



2 hari lepas, saya dan kawan2 (ima, min, lin) ke bukit fraser...saje jalan2....macam2 masalah timbul sebelum sampai ke puncak fraser hill tu.

  1. saya lupa nak isi minyak motor...sebelum sampai kuala kubu...minyak dah nak habis. terpaksa bawa   motor pelan2 untuk jimatkan minyak.
  2. pas isi minyak kat shell kuala kubu, motor faris lak xleh hidup....risau gak...sebab pinjam motor orang kan....hahahaha..nasib baik ada abang mana ntah tolong kitorang....
  3. dugaan mencari plug motor pagi2 buta.....bengkel semua x buka lagi. terpaksa meredah pekan kuala kubu tu untuk cari bengkel sampai nyaris2 kena kejar dgn anjing.....
  4. bila dah sampai kat atas bukit lak....1 masalah lagi timbul.....kena tahan polis. hahaha saya lesen L je....tapi bawa orang naik motor...mana boleh....walau apa pun...nasib baik ada dak2 konvoi...join je la depa sekali......selamat duit...kalau x habis kena saman......
  5. hala jalan nak balik tanjung malim....hujan selebat-lebatnya.......haiya........sejuk woooo......
  6. bila dah sampai pekan tanjung malim...g pasar malam sat.......parking merata2........ada lak abg polis ni....nyebok tol la......nasib baik sempat....kalau x kompem kena saman.......
  7. dugaan gak ni....abg polis tu tahan motor lak....terpaksa la meredah lorong2 hitam supaya tidak disaman oleh abg polis tu......hahahhaa..........
dugaan sungguh rasa.....xpela....tu kan pengalaman.........tapi nasib kami sentiasa baik....asyik terselamat je......Tuhan nak tolong.....hehehehe








Monday, December 13, 2010

SERIBU BINTANG.............

video

Ingin kupergi jauh darimu
Agar kukenal erti rindu ini
Ingin aku menyelami jiwamu
Agar kukenal dirimu kasih

Ingin aku membenci dirimu
Tapi kebencian tiada padaku
Walau apa yang kau sangkakan
Aku tetap cinta padamu

Telah lama kuhidup melara
Telah kugagal dalam bercinta
Kini kau datang dengan seribu bintang
Bintang yang dulu sembunyi
Bintang yang tiada bererti

Kalau kau sudi menyentuhi hatiku
Aku kan selalu dekat padaku
Tapi jangan kau hanya cuba
Untuk mempermainkan cintaku

Thursday, December 9, 2010

CINTA.............

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna penyesalan karena perginya tanpa berkata lagi.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu, hanya untuk menemukan bahwa pada akhirnya menjadi tidak berarti dan kamu harus membiarkannya pergi.



Wahai sahabatku yang menderita kerana cinta, usahlah ditangisi kekasihmu yang telah pergi, hayunlah langkahmu ke mana sahaja yang kamu ingini demi mengubati hatimu yang luka, moga-moga kamu akan bertemu seseorang yang dapat mengisi hatimu, kelak pasti terubat jua dan hidupmu kembali ceria...


Perkara yang paling kejam dalam hidup adalah kamu membuatkan seseorang menyintai dirimu sepenuh hati dan sanggup menyerahkan segala-galanya demi sebuah cinta yang suci, sedangkan kamu hanya sekadar menuturkan kata-kata cinta di bibir sahaja... meskipun lidahnya melontarkan kata-kata kemaafan, namun hatinya tidak akan memaafkan kamu sampai bila-bila lantaran hatinya yang penuh dengan kelukaan yang amat memedihkan.


Carilah seseorang yang bisa membuatkan kamu tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yg suram. Akan tiba satu ketika didalam kehidupan apabila kamu teramat rindukan seseorang sehingga kamu ingin menggapainya dari mimpi dan memeluknya dengan sebenar.


Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam utuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.


Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yg lain akan terbuka tapi selalunya kita akan memandang pintu yg telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu lain yg telah pun terbuka untuk kita.


Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dgn orang yg salah sebelum menemui insan yg betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yg betul, kita akan tahu bagaimana utk bersyukur dgn pemberian dan hikmah disebalik pemberian tersebut.

Monday, August 30, 2010

MOTIVASI DIRI............UNTUKKU.........




* jika awak memancing ikan...
setelah ikan itu terlekat di mata kail...
hendaklah awak mengambil terus ikan itu...
janganlah awak sesekali melepaskan ia semula
ke dalam air sebegitu sahaja,
kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya
ketajaman mata kail awak...dan mungkin
ia akan menderita selagi ia masih hidup...

* begitulah juga setelah awak memberi banyak pengharapan
kepada seseorang...
setelah ia mula menyayangi awak...
hendaklah awak menjaga hatinya...
jangan sesekali awak terus meninggalkannya begitu sahaja...
kerana dia akan terluka oleh kenangan bersama awak
dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi
dia mengingati awak....






"setelah satu pintu tertutup, pintu lainnya terbuka. tetepi kerap kali kita terlalu lama memandang dan menyesali pintu yang telah tertutup sehingga kita tidak melihat pintu yang telah dibuka untuk kita."

                                            (alexander garham bell)

Friday, August 27, 2010

NAK TIDUR..............

salam kepada semua pembaca blog Kaunselor Hagemaru. sekarang ni Kaunselor Hagemaru sedang mengalami satu masalah iaitu tidak boleh tidur. tau tau la apa masalahnya. sudah puas kaunselor hagemaru buat pelbagai aktiviti, tetap x lena juga. apa nak jadi la dgn kaunselor hagemaru ni. masuk hari ni dah hampir seminggu x tidur malam. tadi pun tertidur dalam pukul 6.40pg dan bangun semula 7.15pg. x sampai sejam dan terjaga semula dan x boleh tidur terus. dah x boleh tidur tu....kaunselor hagemaru apa lagi....aktifkan blog la...sambil2 tu cari maklumat mcm mana nak tidur dgn lena...so, jom kita tengok bagaimana cara untuk tidur dgn lena......





Tidur adalah sitirahat yang paling baik. Semua orang membutuhkan tidur sekuat apapun orang itu. Tidur adalah siklus alami dari sistem kerja tubuh manusia. Ibarat mesin, tubuh manusia membutuhkan istirahat agar tubuh dapat bekerja lagi.
Selain makan dan minum, tidur merupakan titik awal munculnya energi baru. Jika tidur kita nyaman, ketika bangun tidur pasti tubuh terasa segar dan bersemangat.
Berikut ini ada 10 cara tidur yang baik dan nyaman : 
  1. Jika habis berpergian sebaiknya mandi dan bersihkan badan sebelum tidur. Jika terlalu larut untuk mandi, cuci muka dan cuci tangan pun cukup. Tujuannya untuk memberi kesegaran pada pori-pori kulit Anda. Rasa segar dari cipratan air juga memberikan efek yang baik terhadap sirkulasi darah dan otot tubuh.
  2. Gunakan pakaian yang longgar dan berbahan lembut
  3. Tidurlah di ruangan yang sirkulasi udaranya baik.
  4. Jangan tidur dengan posisi kepala lebih rendah dari anggota badan yang lain
  5. Jika kaki pegal, Anda bisa memberikan relaksasi pada kaki dengan cara menaruh kaki Anda ke tempat yang lebih tinggi, misal dengan memberi bantal.
  6. Gunakanlah bantal dan usahakan posisi bantal dikepala Anda tidak terlalu rendah atau terlalu tinggi tehadap posisi tubuh. Buatlah dudukan kepala Anda senyaman mungkin.
  7. Gunakan juga kasur yang juga dan empuk
  8. Sebaiknya melepas seluruh perhiasan atau aksesoris di tubuh Anda, seperti cincin, ikat rambut dan kalung agar sirkulasi darah dalam tubuh Anda benar-benar lancar saat tidur. Lagipula benda-benda tersebut membuat Anda tidak nyaman ketika tidur.
  9. Posisi tidur yang paling baik adalah terlentang
  10. Jangan lupa berdoa


jadi...minta2 la kaunselor hagemaru dapat tidur dgn lena pasni....badan pun dah lemah sgt sebab x tidur......